U bent hier
Engelbosch: "Vlaamse peer moet nieuwe mango worden"

“De Vlaamse landbouw moet inzetten op nieuwe afzetmarkten. Toegang hebben tot nieuwe afzetlanden voor onze producten is slechts de eerste goede stap. We moeten onze producten daar ook bekend en bemind maken. Daar ligt de sleutel tot succes om onze Vlaamse landbouw de komende jaren uit de crisis te halen”, zo sprak Jelle Engelbosch tijdens zijn begrotingsuiteenzetting over landbouw.
Afgelopen jaar moesten de Vlaamse landbouwers een bittere pil slikken. Gemiddeld zagen ze hun inkomen slinken met 15%, mede door de ingrijpende Russische boycot. Het zoeken van nieuwe afzetmarkten gaat verder dan enkel een lokale introductie. “We moeten de lokale bevolking onze producten leren kennen en leren appreciëren. Een appel of een peer klinkt in India of Brazilië even exotisch als lang geleden een kiwi of een mango in België”, zo benadrukte Truienaar Jelle Engelbosch.
Het VLAM (Vlaams centrum voor agro- en visserijmarketing) speelt daar een belangrijke rol in en moet volgens Engelbosch één van de prioriteiten van het landbouwbeleid zijn de komende jaren. Juist dankzij deze verdere opvolging kunnen we van onze landbouwproducten gevestigde waarden maken in andere landen.