Dierenwelzijn gaat boven vuurwerkpret

Door Jelle Engelbosch op 20 maart 2019, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Parlementair werk

In het Vlaams Parlement werd vandaag een nieuw decreet voorgesteld inzake de regelgeving rond vuurwerk. Vuurwerk is vandaag altijd en overal toegelaten, tenzij het lokale bestuur er anders over beslist. Die logica wordt omgedraaid. Zo kan ook heel wat dierenleed vermeden worden.

Op dit moment bestaat er in Vlaanderen geen algemene regel voor het gebruik van vuurwerk of voetzoekers. In principe mag iedereen overal vuurwerk afschieten, tenzij de gemeente een lokaal verbod heeft uitgevaardigd. De huidige regelgeving is daardoor vaag en weinig bekend. In de praktijk wordt er zeker in de eindejaarsperiode massaal in de lucht geschoten, zonder veel aandacht voor het welzijn van mens of dier. Het gevolg is dat er heel wat ongelukken gebeuren, dat er geluidsoverlast ontstaat en dat talloze dieren doodsbang zijn.

Duidelijke en diervriendelijke regeling

Daar zal verandering in komen. In het Vlaams Parlement werd vandaag een nieuw decreet voorgesteld dat een algemeen vuurwerkverbod introduceert, waar gemeentebesturen dan van kunnen afwijken. “Vuurwerk ‘verboden tenzij toegelaten’ dwingt lokale besturen om er voortaan een terughoudend beleid rond te voeren en is daardoor een wereld van verschil met het huidige ‘toegelaten tenzij verboden”, zegt volksvertegenwoordiger Jelle Engelbosch, die het decreet steunt. Dankzij de nieuwe regeling zal het afschieten van vuurwerk in een duidelijker en vooral diervriendelijk kader verlopen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?