Jelle Engelbosch

Vlaams volksvertegenwoordiger
Jelle Engelbosch (°1980) is een geboren en getogen Truienaar. Zijn jeugdjaren bracht hij door tussen de Haspengouwse plantages in Zepperen. Later verhuisde hij met zijn moeder en zus naar het centrum van de stad. Vandaag woont hij in deelgemeente Velm met zijn man Kim en hun trouwe viervoeter Charlie.

In 2007 startte Jelle met een vastgoedkantoor en in zijn weinige vrije tijd vind je hem wel eens achter de kookpotten of in zijn tuin. Samen met zijn echtgenoot organiseert hij jaarlijks een benefiet ten voordele van kansarme kinderen.

Lokaal werk
Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 zette Jelle in Sint-Truiden een uitstekende score neer. Tijdens de zes jaar als fractieleider van de oppositie bewees hij een dossiervreter te zijn die, samen met de Truiense N-VA-ploeg, meermaals woog op de lokale politieke dossiers.

Zij harde werk en inzet werden beloond, op 7 januari 2019 legde hij de eed af als eerste schepen van Sint-Truiden. De komende zes jaar is hij bevoegd voor ruimtelijke ordening, woonbeleid, monumenten en onroerend erfgoed, stads- en dorpskernvernieuwing,  inrichting publieke ruimte en stadsverfraaiing, autonoom gemeentebedrijf AGOST, toegankelijkheid, sociaal wonen en vanaf 2022 ook dierenwelzijn.

Woonbeleid, dierenwelzijn en landbouw
Door zijn zelfstandige activiteiten in de vastgoedsector kent Jelle de noden op de woonmarkt als geen ander. “Als vastgoedmakelaar zag ik te veel mensen uit de boot vallen in hun zoektocht naar een woning”, motiveert hij zijn interesse voor het onderwerp. Daarom wil hij verder werk maken van een betaalbare woonmarkt, voor kopers én huurders. Hij werkte onder meer actief mee aan het nieuwe Vlaamse huurdecreet. Ook woningkwaliteit en veiligheid draagt hij hoog in het vaandel. Getuige hiervan is zijn decreet voor een algemene verplichting van rookmelders vanaf 2020 in alle Vlaamse woningen.

Jelle bijt zich al sinds 2014 met enthousiasme vast in het thema dierenwelzijn. Hij was de drijvende kracht achter het verbod op onverdoofd slachten, tot hiertoe "de mooiste dag uit mijn politieke carrière". Voorts blijft hij strijden voor een verbod op de productie van foie gras in Vlaanderen. Ook een verbod op bontproductie en de castratie van biggen staat nog op zijn to-dolijst.

Geboren en getogen in de fruitstreek behoeft de keuze voor landbouw natuurlijk weinig uitleg. De recente ontwikkelingen door de Russische boycot en de hieruit voortkomende gevolgen voor de groente- en fruitsector, bewijzen dat een duidelijke stem nodig is om de belangen van deze sector te verdedigen in Brussel. Deze rol neemt Jelle met veel enthousiasme op.

Functies

- Vlaams parlementslid commissies wonen – armoedebestrijding – gelijke kansen – landbouw – visserij - dierenwelzijn – ruimtelijke ordening – leefmilieu
- Eerste schepen Sint-Truiden
- Bestuurslid N-VA Sint-Truiden